Húsvétot megelőző vasárnap különlegesen szép nevet kapott: virágvasárnap. De mit is tudunk erről a napról? Mi ennek az ünnepnapnak a lényege?
Hogyan kapcsolódik húsvéthoz virágvasárnap?
Virágvasárnap a húsvéti ünnepkörhöz tartozik. Ezen a napon
kezdődik el a nagyhét. Ez volt az a nap, amelyen Jézus bevonult Jeruzsálembe.
Rengetegen érkeztek ekkor Jeruzsálembe, hiszen közeledett pészah, a zsidó
húsvét, amelyen megemlékeztek az Egyiptomból való megmenekülésre. Minden zsidó
kötelességének tartotta, hogy legalább egyszer egy évben a sátoros ünnepek
valamelyikére Jeruzsálembe, a templomba mehessen.
Jézus bevonulása számos szimbolikus elemet tartalmaz. Egy vemhes
szamár hátán érkezett meg. Akkoriban sokan tudták, ismerve a próféták iratait, hogy
ez az egykori prófécia szerint történik így. Zakariás próféta a Messiás, a
szabadító király eljöveteléről írja le azokat a szavakat, amelyeket Máté evangéliuma
idéz.
Örülj nagyon, Sionnak
leánya, örvendezz, Jeruzsálem leánya! Ímé, jön néked a te királyod; igaz és
szabadító ő; szegény és szamárháton ülő, azaz nőstényszamárnak vemhén.
(Zakariás próféta könyve
9. fejezet, 9. vers)
A tömeg ujjongva fogadta Jézust. A köpenyeiket a földre
terítették előtte, voltak, akik ágakat vágtak le a fákról, és azzal szórták meg
az utat. „Hozsánna a Dávid Fiának!”, kiáltották, amivel, mint királyt köszöntötték.
A Hozsánna jelentése „segíts meg!”, de itt inkább a szabadítónak szóló üdvözlésről
van szó.
Máté evangéliuma így írja
le Jézus bevonulását Jeruzsálembe:
És mikor közeledtek
Jeruzsálemhez, és Bethfagéba, az olajfák hegyéhez jutottak vala, akkor elkülde
Jézus két tanítványt, És monda nékik: Menjetek ebbe a faluba,
amely előttetek van, és legott találtok egy megkötött szamarat és vele együtt
az ő vemhét; oldjátok el és hozzátok ide nékem. És ha valaki
valamit szól néktek, mondjátok, hogy az Úrnak van szüksége rájuk: és legott el
fogja bocsátani őket. Mindez pedig azért lett, hogy
beteljesedjék a próféta mondása, aki így szólott: Mondjátok meg
Sion leányának: Ímhol jő néked a te királyod, alázatosan és szamáron ülve, és
teherhordozó szamárnak vemhén.
A tanítványok pedig
elmenvén és úgy cselekedvén, amint Jézus parancsolta vala nékik, Elhozák
a szamarat és annak vemhét, és felső ruháikat rájuk teríték, és ráüle azokra. A sokaság legnagyobb része pedig felső ruháit az útra teríté; mások
pedig a fákról galyakat vagdalnak és hintenek vala az útra. Az
előtte és utána menő sokaság pedig kiált vala, mondván: Hozsánna a Dávid
fiának! Áldott, aki jő az Úrnak nevében! Hozsánna a magasságban!
És amikor bemegy vala
Jeruzsálembe, felháborodék az egész város, mondván: Kicsoda ez?
A sokaság pedig monda: Ez Jézus, a galileai Názáretből való próféta.
(Máté evangéliuma, 21.
fejezet, 1-11. versek)
Honnan származik virágvasárnap elnevezése?
A megismert bibliai elbeszélés szerint Jézus bevonulásakor sokan
a közeli fákról tördeltek ágakat. János evangéliuma egészen pontosan
pálmaágakról beszél. Ez köszön vissza az ünnepnap latin nevében - Dominica palmarum -, amely más európai
nyelvekben is megmaradt. Németül Palmsonntag, angolul Palm Sunday, olaszul
Domenica delle Palme. Mivel nálunk nincs pálma, viszont húsvét táján minden virágba borul, a katolikus egyházi hagyomány a barkával is
öszekapcsolta, ezért virágvasárnap lett a neve. Rajtunk kívül csupán az örmény
nyelvben nevezik hasonlóan ezt a napot.
Milyen összefüggés van a virágvasárnap és a természet megújulása között?
Valójában szinte semmilyen
– amennyiben ragaszkodunk a húsvéti ünnepkör eredeti jelentéséhez. A népi hagyomány
összekapcsolta a húsvétot a természet megújulásával. Jeruzsálemben ekkor már
rég beköszöntött a tavasz. (Niszán hónap 15 és 21. napja között tartják a pészahot,
azaz a zsidó húsvétot.)
Örömünnepnek számít-e virágvasárnap?
A kora középkortól örömünnepként, keresztelésekkel,
körmenettel ünnepelték. Virágvasárnap hasonló adventhez: a Szabadító Messiás
eljövetelére várnak ezen a napon a keresztyének. Ugyanakkor a nagyhét Krisztus
kereszthalálára emlékezteti a hívő embereket, amely majd a húsvétvasárnapi
örömben, a Feltámadás üzenetében nyer értelmet. Az a tömeg, amely ujjongva és
pálmaágakkal fogadta Jézust, pár nap múlva már „feszítsd meg”-et kiált rá.
Virágvasárnap tehát egyfajta szembesítés is az emberi gyarlósággal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése