Modern képek a 17. századból

Minimalizmus és meghökkentés

Milyen tárgyaink vannak? Mi az, ami fontos nekünk? A kérdés nemcsak a mai nő számára fontos.
A 17-18. században csendélet-festők egyik érdekes vállalkozása volt, hogy a női életet egy-egy tárgygyűjteményen keresztül mutassák be. Különleges képek születtek, amelyek törekedtek a térbeliségre a szem megtévesztésével. Koruk 3D-s művei voltak az úgynevezett trompe-l’oeil (magyarul a szem megévesztése) képek. Miközben festménynek is érdekesek, a mindennapok történelmének megismerésében is segítenek. Ezek azok a tárgyak, amelyek az emberről árulkodnak.
Samuel van Hoogstraten 1664-es csendéletén levelet, könyvet, a varráshoz szükséges tűpárnát, ollót és írótollat is találunk. Meg persze mindazt, ami a nőhöz éppígy hozzátartozik: fésűt, amivel kontyot is fel lehet tűzni, medált és gyöngysort. A háttérben míves kést is felfedezhetünk.

A posztmodern néző számára is meglepőek a flamand Cornelius Gijsbrechts alkotásai (1630– 1675 körül), amelyek nem a szép elrendezésre, hanem inkább a szétziláltságra törekszenek. Így lesznek élő lenyomatai egy kornak. Legmeghökkentőbb és leginkább „posztmodern” képe egy festmény hátoldalát ábrázolja. Minimalizmus és meghökkentés egyben.

Képek forrása: Web Gallery of Art

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése